torsdag 28 juni 2012

För egen maskin

Cyklade hem från Uppsala idag.
Det är så himla härligt - för egen maskin.
Att ta mig själv dit jag vill, när jag vill, hur jag vill.

Första gången jag cyklade till Uppsala var när jag var 
ca 15 och skulle cykla in en cykel till stan som jag skulle ha där, 
till och från träningen. Jag skulle in till en eftermiddagsträning
och hade tråkigt, så jag beslöt mig för att ta cykeln in. 
Det tog en evighet och var dödsjobbigt! 
Det var en riktigt gammal dam-snurra utan växlar
och utan något som helst tryck eller tempo.

Efter det har jag cyklat mååånga gånger fram och tillbaka. 
Till och från jobb, efter utekvällar i Uppsala 
till jobb som tidningsbud i Knivsta med jobbstart 03.00. 
Det är så skönt att vara fri, slippa passa tider, slippa ha en bil
som ska parkeras och betalas för. 

Då kändes det ändå som en "grej", ett träningspass eller så. 
Nu gör det inte det längre. Nu när man vant sig med 
att cykla andra sträckor, känns det mer som en promenad
att cykla de dryga två milen. 
En väldigt trevlig promenad. 


I trädgården händer det fina saker.