torsdag 14 juni 2012

Är det ok att vilja vinna?

Efter halvvättern; i målfållan;
- "Vad hade hon för tid....? YESSS, jag slog henne! Nämen, förlåt, det var inte sååå jag menade...."

Efter Valloxen runt, i målfållan;
-"Alltså, jag måste bekänna en sak, att det känns så HIMLA skönt att jag slog hennes tid. Jag skäms, men jag känner faktiskt så."

......

Är det ok att vilja vinna?

Ja; så klart det är. I alla fall är det en naturlig del av idrottandet och en självklarhet i tävlingssammanhang. Jag skulle vilja gå så långt som att kalla det för en instinkt. Vissa har mer utav den här instinkten, andra mindre. Vissa blir visst förvånade, och tillockmed lite skamsna, när de får fatt på sin vinnar-instinkt. Jag skulle inte vilja kalla det för en kvinnlig egenskap, så jag tänker att det bara är en slump att jag på sistone hört just många tejer uttrycka sig på det här viset.

Jag skulle vilja OKEJA vinnarinstinkten. Det är ok att känna att man vill vinna och det är ok att känna glädje över att ha slagit någons resultat. Den slagna kan ju ta glädje i att vara någon som andra vill vinna över.  It´s the name of the game - ställer du upp i en tävling, så är det just precis vad det är - en tävling!