tisdag 18 december 2012

Intressanta idéer och brilljanta lösningar

Vissa dagar är som ett enda långt, intressant samtal. 
Idag var en sån dag.
Många dagar är såna, när jag tänker efter. 
Man pratar om allt möjligt som dyker upp
med de kunder, klienter och patienter som 
kommer under dagen. Jag känner att jag får lära mig så mycket, 
om precis allt möjligt. 

Idag fick jag tex lära mig att gula moln
i Insbruck betyder att sydliga vindar svept 
in sand från sahara och att det för ett flygplan
blir en mycket turbulent inflygning.
-"Är det farligt, undrade jag?"
-"Ja, man kan ju råka spilla kaffe på sig, hehe."

Och så pratade vi rätt länge om hur det ska gå med
världen och hälsan, och kom fram till en brilljant 
lösning. Tänk om man super-beskattade socker-varor
och skräpmat och ökade priset med si så där 400%
på tex läsk, godis, kakor och chips. Sånt som ingen på nåt sätt behöver,
somm alla mår dåligt av. Då skulle det bli plågsamt 
dyrt att konsumera all den 
skräpmat som får mänskligheten att falla fritt mot 
ohälsa och sjukdom. Alla pengar som dras in på de
chockhöjda skatterna kunde sedan läggas på att 
främja lokala producenter av ekologisk föda. 
Hepp! Tack mig senare :)