måndag 31 december 2012

Ett år slutar

Jag sitter i vår lila fjällstuga i Idre-fjäll. 
Har en kopp kaffe bredvid och sockor på fötterna. 
Utanför vårt fönster, bara tio meter bort, 
åker folk upp med liften, som redan startat. 
Det är en minusgrad och lite pudersnö pryder världen denna 
morgon. Jag trivs, så mycket. 

Jag funderar lite på nyår. Idag är det nyårsafton
och jag är riktigt nöjd över att få fira här. 
Allt blir enkelt och självklart. Vad gör vi idag?
Åker skidor! Vad äter vi i kväll? Nåt fint men enkelt!

Nyårslöften har länge känts lite fånigt och onödigt. 
Men nu kommer de tillbaka; jag kan verkligen känna 
poängen i att passa på vid nyår. Det finns en speciell 
kraft att ta tag i när ett nytt år startar. 

Jag har funderat ett tag på vad jag vill och några saker känns
extra viktiga:

Inte lägga skulden på någon annan eller något annat 
för att det inte blir som jag vill, 
utan ta ett större ansvar för att få det som jag vill 
eller oftare helt enkelt acceptera att det inte blir som jag tänkt mig jämnt, 
men att det är ok ändå! Inte ödsla onödig energi på småsaker. 
Ta saker mer med ro. 

Jag vill vara snällare! Mot andra och mot mig själv. 

Jag vill vara mindre tillgänglig / uppkopplad. 
De som känner mig tycker nog att jag är jätte-bra på det här
redan nu. Men det här att ständigt vara anträffbar, tack vare den nya
tekniken - det passar inte mig. Det stjäl närvaro. Jag kommer i större 
grad stänga av telefon och dator, lämna mobilen hemma och ägna mig åt 
det jag gör för stunden. Mera. Mer närvaro. 

Jag vill, igen eller fortfarande (?), bli bättre på att skilja på 
arbete och fritid. En utmaning för en egenföretagare såklart, 
framförallt när jag jobbar med sånt jag brinner för. 

Utöver dessa funderingar kommer jag sätta av tid för att göra 
månads-målsättningar / avstämningar. Ett nyårslöfte glöms
tyvärr på några veckor. Men om man stämmer av och sätter nya mål
månadsvis, ger man regelbundet mer kraft åt sina drömmar. 

Dessutom har jag en gammal tanke om att man behöver semester 
var sjätte vecka. Har ni också tänkt på det? Har ni märkt hur mycket
energi man har i sig när man haft semester; bortavaro från sina vardagssysslor. 
Det funkar för mig, och det verkar som om man skulle behöva fylla på
de där energierna just var sjätte vecka. Så i år tänker jag göra det! 

Nä, nu är det dags att knäppa på pjäxorna och kliva ut i backen. 
Det ser ut att bli en riktigt fin dag :)

Jag önskar er alla ett Gott nytt år!
Jag önskar er många roliga funderingar kring
vad ni vill, önskar och drömmer om. 
Jag önskar er ännu mer glädje, ro och 
kraft att gå den väg som är ämnad för just dig!