onsdag 5 december 2012

Att komma tillbaka

Idag körde jag personlig träning med en som tidigare
varit proffs-cyklist och nu är på väg tillbaka efter 
en tid av värsting-sjukdom OCH en släng av in-i-väggen
vid ungefär samma tidpunkt. Efter en vår, sommar och höst
i usel fysisk och psykisk kondition, kom beslutet om att kämpa
sig tillbaka till den form som en gång var en självklarhet. 

Vägen tillbaka har INTE varit lätt och vi är inte framme än. 
Efter ett riktigt bottenläge, där tex förmågan att gå var helt 
utslagen under flera veckor, är det många funktioner som skall
tränas tillbaka; styrka, balans, koordination, uthållighet, mm. 

Det här är en utmaningen för vem som helst. 
För en fd elit-idrottare blir det inte enklare. 
Eller jo, det blir det ju på ett sätt. Kroppen minns hur man gör
när man tränar hårt, när man engagerar många muskelfibrer och 
hur det känns när systemet är fullt av mjölksyra och man ändå beslutar 
att kämpa vidare. Men det är svårt för någon som varit väldigt vältränad
att acceptera att börja på noll.

I alla fall; efter några veckors fokuserad och målinriktad träning 
börjar resultaten visa sig. Det som var omöjligt är plötsligt möjligt, 
och går bra dessutom. Det är så belönande! 


Idag, som en liten belöning i sig, inledde vi med ett 30 minters spin-pass, 
one to one. Jag kände mig priviligerad att få spin-coacha en så bra cyklist. 

Sen kom det här meddelandet. KUL :)



Hej min PT. 
Vill bara att du ska veta att anlita dig var det bästa 
jag kunde ha gjort i min situation. 
Visst jag gör en hel del av jobbet själv, 


men motivationen att utmana gränserna ger du mig. 
Att du dessutom sätter dig på cykeln och kör tillsammans 
med mig tills mascaran rinner är RESPEKT. 
Jag är imponerad!! Vi syns.