onsdag 5 januari 2011

Tävlingsmänniska med svag motor för träning.

Det slog mig i måndags, när jag satt på spincykeln och tog ut de sista krafterna jag kunde hitta, att det där med att träna för själva träningens skull, aldrig varit min grej. Det kan ju verka konstigt med tanke på att hela min tillvaro ÄR träning.

Det kändes som om det var första gången jag verkligen fick fatt på den tanken. För jag VET att det finns många som tycker att det är underbart att riktigt få ta ut sig till sista droppen. Bara för sakens egen skull.

Inte jag!

När jag höll på med simning, blev det ju MÄNGDER av träning. Morgonpass en och en halv timmme före skolan, kvällspass en timme styrka och sen två timmar simning. Det är mycket träning det.
En tränare, Poa Strömberg, sade så här om mig:
-"Passa på Söderström, hon har myglar-blod i ådrorna".

Jag var ALDRIG den som körde hårdast eller tog i mest. Bara om det var bonus. Typ, om du simmar på personligt rekord nu, så slipper du resten av träningen. Då gjorde jag gärna person-bästa.

Inte ens när jag var stod inför SM, EM osv, tränade jag för att bli bra. Jag var faktiskt bara där för att det var fantastiskt kul med alla vänner; roliga och spännande människor, resor och upplevelser. Det gäng jag tränade tillsammans med var min familj. Klart jag ville träffa dem varje dag.  

Även nu är det så att jag tränar BARA för att det är kul, på ett eller annat sätt. Korta delmål, ett program att "pricka av", en riktigt bra låt, roliga träningskompisar, kul koreografi, nya skor, en pulsklocka att kolla pulsen med..... Sånt triggar mig. Så då fokuserar jag på det!

När det gäller tävling, blir jag som förbytt! Allt vett och sans försvinner. Jag går över och förbi alla gränser. Jag bara SKA vinna, vinna, vinna! Eller klara en viss tid. Eller slå någon väl utvald person.

Därför är det det helt perfekt att gå på pass som tex Marias time attack nu i kväll. Massor av folk att tävla med / mot, korta precisa tidsintervaller, och målfokus på ett vist antal. DÅ vaknar tävlings-djävulen och träningen blir träningen gjord på allra bästa sätt.

Vad triggar dig till riktigt bra träning?