lördag 22 januari 2011

Dagens...

Ibland får jag frågan;
- Tränar du varje dag?
- Ja, helst, är svaret.
Under åren har det blivit allt tydligare att jag helst tränar varje dag.
En dag utan träning känns konstig. I kroppen & i själen.

Idag var det dags att testa nya programmet som jag fick av PT:n i torsdags.
Tre veckors "vilo-program". Jag undrar och undrar var vilan i det hela är?
Efter att ha testat det, har jag träningsvärk på ställen jag aldrig kunnat ana...

Idag var det dags för personligt årsbästa.
Ett av mina mål var att springa milen under 50 minuter.
Det var länge sen jag sprang 10 km under lätta & lediga 45 minuter.
Det var B.C. Before Children.

I alla fall fick jag ett program med tre olika pass som ska klaras av under en vecka.
Pass tre startar med att jag ska springa på bandet i 48 minuter.
Eftersom man ställer in hur fort man vill springa, och mitt mål är givet,
visste jag redan i morse att idag var en mål-sprängar-dag.

Jag gjorde mitt allra bästa rakt igenom och lade upp löpningen så att jag både skulle orka och hinna med minst en mil på 48 minuter.
6 minuter på 11km/h
6 minuter på 11,5km/h
6 minuter på 12km/h
6 minuter på 12,5km/h
6 minuter på 13km/h
6 minuter på 13,2km/h
6 minuter på 12,5km/h (snubbelben och trött)
6 minuter på ca 13km/h (sprang på så fort jag kunde för att nå målet, men började inse att det skulle bli på håret....)

Slutade på 48 minuter och 9,89km. Så förargligt nära!
Men sen slog det mig - jag sprang ju milen på under 50! Troligen på 48,5 minuter. Tjohoooo!
Och det blev ett träningspass LÅNGT över den nivå jag valt om jag inte haft målet.

Tänk att det kan vara så fånigt! Under säkert tre år har jag gått och pratat om att jag vill springa milen under 50, men inte gjort något vettigt åt det. Så plötsligt sker något.
Ett mirakel?
Något högteknologiskt?
Något livshotande?
Nej, någon som jag litar på och har förtroende för, uttalar de magiska orden;
-Spring milen på 48 minuter.

Nu gjorde jag ju inte det idag, så nästa gång, då jä*lar!
Men, jag nådde mitt mål idag. Ett av dem.
Time to "celebrate like crazy" :)