torsdag 4 oktober 2012

På hugget

Jag verkar vara på hugget idag,
så jag kan väl skriva lite om det här
med företagsklimatet i Knivsta med.

Knivsta kommun hamnar i topp
gällande företagsklimat. Kul!

För vår del, känns det lite märkligt.
Det finns en konkurrenslag som säger att
kommunala verksamheter inte ska bedriva konkurrerande
verksamhet till privata alternativ på orten.

Ändå är det precis vad som sker i Knivsta.
Den kommunala träningsanläggningen erhåller årligen
stora bidrag för att driva sin verksamhet. Bidrag
som gör det möjligt för dem att tex hålla lägre priser,
vilket i allra högsta grad är att konkurrera.

Och visst kan jag tycka att det är toppen att kommunen
väljer att suventionera friskvård så här. Men då borde väl privata
alternativ få emotta liknande summor?

Vi har aldrig nånsin haft i tanke att kommunala verksamheten
ska försvinna, för den behövs den med. Men om kommunen
konkurrerar på oshyssta sätt, så försvinner privata alternativ,
som tex form, från orten. Och då blir Knivsta det som jag växte upp i,
och inte gillade så mycket; en ort med alldeles för litet utbud.

Jag vet många som håller med om att Knivsta behöver fler tränings-
och friskvårdställen än bara det kommunala. Jag vet också att vi
har fått jobba stenhårt, hårdare än man borde behöva, för att finnas kvar på orten.

Vi fick för några år sedan en påstötning från Stockholms handelskammare
om att göra en anmälan mot kommunen för brott mot konkurrenslagen.
Vi ville först inte; vi ville "kämpa i fred." Men för den större sakens skull,
skrev vi ändå under och skickade in. Det kändes inte så roligt; det var inte SÅ
vi ville ha det. Det rann emellertid ut i sanden och inte mycket hände.
Knivsta kommun hade en chans att välja att göra det rätta, men avstod.

Något år senare satt vi i ett möte med några av de högst uppsatta
kommunpolitikerna i Knivsta och tittade igenom siffror på de gällande
bidrag och ekonomi. En kommentar som fälldes var ungefär såhär:
"Nä men det här är ju för jäkligt.
Så här kan det inte få gå till."
Sen hörde vi inget mer.
Och kanske är det lika bra?

Men, för min alldeles privata del, känns det dock lite blandat och dubbelt
att utropa Knivsta kommun som en av de bästa gällande företagsklimat,
när jag vet och fått uppleva något helt annat.