torsdag 4 oktober 2012

Jobbig kund

Vi köper tjänster av ett företag som levererar
bokföring, ekonomi- & löneservice.
Eller, köpte är mer rätt.
Vi har valt ett rätt stort och välkänt företag,
då vi verkligen ville vara säkra på en hög kvalitet
på det som köps in.

Enligt avtal, ingår bland annat en sida
på nätet som, senast en vecka efter inlämning
av material, ska vara uppdaterad, så att man
kan följa sitt företag och dess ekonomi;
ta ut rapporter och dra slutsatser om budget mm.

När en leverantör inte håller vad som lovats, tycker jag
att man som kund har rätt att ifrågasätta vad man betalar för.
När uppdatering av sidan, gång efter annan släpar flera veckor,
ibland månader, har man rätt att säga till, eller hur?
Det är inte bara för "skojs skull", det är mitt jobb och min ekonomi det handlar om.

Eller när banken vill se färska siffror från bokföringen, eller bara
en sån sak som att de vill ha ett bokslut i tid, och företaget inte
kan levererar detta förrän ett halvår (!!!) efter utlovad tid.
Eller när företaget bokfört fel moms, så att vi
fått ligga ute med stora pengar i onödan, och rättningen sedan
"glöms bort" i ett halvår, trots påstötningar varje månad.

Eller när man sitter med budgetarbete och upptäcker att tex
"städartiklar" eller STIM-avgifter är bokfört på fyra olika konton,
lite slumpmässigt, och man ber om en rättning; förklaring, men aldrig ens får ett svar.

Då, får jag nog.
Då, säger jag till.
Inte elakt, men på allvar.

Då, sade de upp samarbetet.
Så lustigt, jag trodde att det var vi som höll på att göra slut.
Det, var förmodligen det allra bästa som kunde hända i det här läget.
Men rätt dåligt bemötande, som svar på allt slarv.

Nu, söker vi en SERIÖS firma som på ett proffsigt sätt
kan sköta bokföring, ekonomi- & löneservice åt ett halvstort, hjärtligt företag.
Vi är rätt enkla att samarbeta med, om bara utlovat hålles :)