måndag 6 februari 2012

Paulo Roberto

En av föreläsningarna jag var på under helgen, som gjorde stort intryck på mig,
var "Fighting spirit" med Paulo Roberto.
Under föreläsningen snuddade vi vid allt från bikini-brudar i ringen, pastans vara eller icke-vara, 
genus, barn, träning, vilja, prylar, pengar och gränser. 

Han berättade en hel del om sin karriär som boxare. Hur han bla genomfört matcher
och varit medvetslös under tiden. Vaknat upp flera timmar efteråt och inte ha ett enda minne
av att ha blivit knockad, inte en utan tre gånger.

Ofta träffar han yngre grabbar som sysslar med boxning och kampsport,
som säger;
- "Fan, jag vill bli lika bra som du någon gång."
Varpå han svarar med en fråga;
- "Var du uppe och sprang klockan sex i morse?"
Vill man ha något väldigt mycket, måste man också offra något. 
Inte bara gnälla över det man inte har.

Vidare berättade hon om mötet med en boxningslegend,  som sagt ungefär så här:
-"Grabben, du har talang. Men den dagen då du börjar lyssna på fågelsång, måste du
sluta boxas.  Då har demonerna lämnat dig och du har blivit för civiliserad för den här sporten."

Då han hade träffat en tjej, sin blivande fru, och även väntade barn med henne,
lyssnade han på en hel del fågelkvitter, och luktade till och med på en och annan blomma.

Därför bestämde han sig för att sluta boxas och började istället fråga sig vad han verkligen var skraj för.
Som dyslektiker och fd värsting, var självförtroendet gällande skrivandet inte så högt.
Därför bestämde han sig för att skriva en bok. Och en bok blev det.
-"Ingen billig jävla pocket för 39:90.- utan en riktigt bok för 249.-" 

- "Jag bestämde mig för att min backspegel inte skulle få vara större än min framruta."

Efter många skratt och en hel del instämmande huvudnickningar,
avrundade han med att dela med sig av sin filosofi kring livet:

-"Det är som att jonglera med sex stycken bollar.
Tre av dem är av gummi; om man tappar dem, gör det inte så mycket. De studsar tillbaka
på ett eller annat vis. Dessa tre är karriär, pengar och materiella saker.
De tre andra är av kristall. Tappar man dem, kan de hända att de går i tusen bitar och aldrig mer går att laga. Dessa tre är nära relationer, kroppen och själen.
Håll koll på kristallbollarna och prioritera dem.
Och våga gå över gränser!"

Jag kände mig positivt överraskad över hur mycket jag fick ut av den här föreläsningen.
Jag imponeras av hans enorma drivkraft och mod. 

Spex med åhörarna. 


Att ha "Fighting spirit" är naturligtvis viktigt i boxningen, men det är också en viktig ingrediens i det dagliga livet. En lördagskväll på ett kallt ringgolv på Åland låg jag knockad och sov. Jag hade inte bara blivit av med min mästartitel utan jag var också arbetslös. På måndagen veckan efter hade jag startat ett nytt företag och på onsdag samma vecka hade jag sålt in sex stycken dokumentärer till TV 3. Jag gillar att göra saker som jag egentligen är rädd för. Rädsla är en positiv drivkraft och jag är inte rädd för att misslyckas. Vi är generellt så jävla skraja för att göra saker som ligger utanför vår trygghetszon, men det är ett större misslyckande att aldrig ens prova.