onsdag 29 februari 2012

Det blir ALLTID som man tänkt sig!

Igår var jag iväg och lyssnade på föredrag med coachen och
mentala styrketränaren Olof Röhlander.
Snälla pappa bjöd Gunnar och mig.

Om man googlar på hans föreläsnings titel:
Det blir ALLTID som man tänkt sig, kommer en fråga upp på skärmen:
-Menade du, Det blir ALDRIG som man tänkt sig?
Läskigt nog är det ett välkänt uttryck.
Men när man funderar ett tag, nog är det sant;
att det blir som man tänkt sig?!

Uttalande som,
"Jag vinner aldrig",  "Jag är så klumpig", "Det kommer aldrig att lyckas" & "Det går bara inte",
ÄR ju faktiskt en plan för framtiden, hur trist det än låter.
Om såna uttalanden dessutom följs av detta:
"Jag VISSTE det."; tja, då har det ju blivit precis som du tänkt det!

Visst är det dumt att göra planer för att misslyckas och fega ur?

Så vad skulle hända om du istället började planera / tänka för seger & framgång?
Ta ut segern i förskott och se vad som händer?

Olof själv har ett knep med att göra tidnings-rubriker av det han vill ska hända.
År 2006 bestämde han sig för att bli vald till årets talare,
och gjorde en stor tabloid med feta rubriker:
"OLOF RÖHLANDER VALD TILL ÅRETS TALARE."
Denna satte han upp hemma på väggen.

Det tog ett tag, men förra året blev han vald till årets talare!

Kraften av att älta.
Finns det en kraft i att älta, tro?
Det beror på vad man ältar.
Tricket ligger i att älta det som man VILL ska hända.
För det som du fokuserar på och tänker mycket på, är det som kommer att inträffa.
Så sluta upp redan nu med att älta elände; det vill du ju inte ha MER av.
Börja istället, redan nu, att älta det du vill skall inträffa.

Så; är det en slump att jag idag vaknar på strålande humör
och känner att en hel värld av möjligheter liggen öppen framför mig?
Troligen inte :)