söndag 24 april 2011

Ris och rosentaggar

- Nä, nu gör jag patron ur, brukar Pappa säga 
när han härjat en hel dag på landet med att laga tak och tjära båtar, 
måla stenkistor och fasader, bygga sandlådor och renovera hus och rum. 

Nu gör jag också patron ur, efter en hel dag av kroppsarbete. 
Jag har fått en riktig bonn-bränna, rivsår på axlar och ben samt 
rejält med lort under naglarna. 
Vi har dragit ris och grenar, eldat och krattat. 

Jag tänkte att det var rätt symboliskt att 
på påskdagens morgon stå och elda upp ros-kvistar 
fulla av törnar och taggar.

Idag var sommaren på besök.
Hoppas den dröjer sig kvar. 
Det är lustigt ändå - under höst och vinter går det ganska bra.
Men när värmen och grönskan kommer, 
så tänker jag - inte en gång till; jag flyttar!

Här kommer en studie i rött och grönt.



Tulpaner och andra grönskor i landet


Rabarber, mmmmm...


Ett litet frö :)


Inte ens sommarskorna blev kvar på idag


Sallad med hasselnöt och gröna liner:
4 pers

4 dl kokta linser
2 dl hasselnötter
1 tsk senapsfrön
1 tsk curryblad
1 röd chili
1/2 pressad citron
2 dl persiljeblad

Rosta hasselnötterna med sesamfrön i en panna. 
Smula ner currybladen och ställ pannan åt sidan. 
Fröa ur och finhacka chilin och blanda den med linserna 
i en skål. Tillsätt persilja och citron samt olivolja 
och vänd runt. Tillsätt nötblandningen. 

Salig gurksallad:
4 pers

2 gurkor
1/2 tsk salt
2 tsk agavesirap
1/2 dl äppelcidervinäger
1 knippe koriander
1 finhackad grön paprika
1 finhackad chili

Skala gurkan och skär i två längder.
Avlägsna fröna och skär sedan i tunna halvmånar. 
Blanda i övriga ingredienser och låt gärna stå och dra en stund.