onsdag 9 februari 2011

Ny koreografi

Var fjärde, femte vecka är det dags för ny koreografi till dancepassen.
Då gäller det att den kreativa andan faller på, annars blir det inget nytt pass.
Oftast gör den i alla fall det, på ett eller annat sätt.
Inspirationen kommer såklart från musik, sinnesstämningar, något steg eller en cool rörelse man sett....
När grundtonen för passet är satt och den röda tråden funnen, skall allt sättas ihop så att det blir en bra mix av klurigt & följsamt. Stegen skall komma i en följd så att övergångar känns naturliga och självklara.
Helst ska det finns någon liten del som känns helt ny och som en utmaning; nåt man inte klarar på en gång.
När allt stämmer på pappret, skall det nötas in och brytas ner.
Det räcker inte med att jag kan koreografin, jag måste också kunna lära ut den på ett enkelt och bra sätt så att man kan ta till sig stegen och hålla pulsen uppe. Allt detta utan ord!
Med andra ord blir jag stående framför spegeln i timmar var fjärde onsdag. Repa, repa, repa.
Oftast är det lite knaggligt" första gången med en ny koreografi.
Oftast går jag hem och ändrar några små saker så att det ska bli bättre, roligare och med flyt nästa gång.
Idag är det nytt, nytt, nytt.
Ny musik och ny koreografi.
Jag har just dansat i två timmar.
En timme kvar.
Sen dance.
Lets go :)