onsdag 2 februari 2011

Mitt första konvent

Det måste ha varit 1996 som jag besökte mitt första stora fitnesskonvent.
Mina ögon var nog stor som tefat, där jag kryssade runt bland allt fantastiskt, nytt och spännande. Det var som en helt ny värld och jag var ett litet ufo i detta sammanhang.

Aerobic, step och liknande var nytt i Sverige och S.A.F.E regerade.
Antalet kända profiler inom branschen var få och ägde så klart stjärnstatus.
Staffan Perman, Jesper Magnusson, Agneta Antonnsson, Kicki Sivertsson, Katarina Åslund....
Även internationellt kända profiler var där. Marcus Irwin från Australien var vår gud!

Det var första gången jag tränade det ena passet efter det andra under två hela dagar. Döm om min förvåning när jag efter det 6:e passet, helt slut, står och skriker efter meeeeeer, med ståpäls på hela kroppen.
Vad händer?!?

På den tiden köpte vi tights och top från Stay in place, det första företaget som lyckats göra en fungerande tränings-bh. Cykelbyxor i kort eller lång modell, bh-top eller string-dräkt. Enfärgat eller käckt randigt. Det var det som gällde. Senare kom Sefa från Norge med hemmasydda Jazz-byxor (den största trenden inom fitness nånsin?!?) och gjorde revolution.

Lunchen var pastasallad i låda sittandes på golvet. Lokalerna var "o-pimpade" till enorm skillnad från helgens rockkonstertinspirerande rum.

På den tiden hade alla med sig ett stort block. Under och efter passen, kastade man sig på blocket och skrev upp varje koreografi i detalj, steg för steg. Senare kunde man uppleva exakta kopior av passen ute på landets anläggningar. Hahahaha.....

Sedan dess har jag varit på måååånga konvent runtom i landet.
Med stolthet kan jag säga att vi med form var bland de första att anordna ett konvent av lite lyxigare slag; ett stort steg bort från "pastasallad i låda på golvet i en gympa-hall". Tillsammans med Nova Park hotell gjorde vi två konvent där man fick träna i en modern och snygg konferenssal med ekparkett och det senaste inom teknisk utrustning. Till lunch serverades en superfin och hälsosam buffé i restaurangen, med vita dukar och linneservetter. Emellan passen kunde man softa i SPA-avdelningen eller hänga i lounge-sofforna och njuta av frukt och te samt shoppa fina träningsprylar. Det var grejer det!

Kanske borde göra om den grejen?