måndag 30 april 2012

Valborg

-> I sängen, läser DN på nätet och dricker kaffe. (!)
I dag är det Valborg, och just nu känns livet
väldigt ljust, fint och fullt av möjligheter.

Jag hade tänkt ta med barnen in till stan och kolla
forsränningen. Fast, undrar om de tycker det är kul?

Jag minns en Valborg när jag var elva,
och åkte in till Uppsala för att titta på forsränningen
för första gången. Jag hade mina hemsydda byxor av
ljusgult bollumstyg och jenasjacka och tygskor.
Jag mötte upp med mina nya simmarkompisar
och vi firade Valborg så det stod härliga till.
Förmodligen hyrde vi någon videofilm och gjorde pizza
och käkade glass. Fina tider, fina vänner.

En annan valborg några år senare, firade jag också
med simmarkompisarna. Först ett träningspass mellan 6 och 8.
Sen grötfrukost. Vad gott, tänkte jag innan jag fattade att frukosten
på Valborg var sprit.  Efter två timmars hård träning,
behövdes det inte så mycket "frukost",
innan den dagen var typ slut.

Sista april brukar nu för tiden vara min planteringsdag.
Dagen då det är dags att sätta frön i jorden.
Det var väl därför jag grävde som en galning i går,
för att jämna ut mitt nya land.
Så idag bli det väl inköp av markduk och jord.

Annars blir det grill med grannarna idag -
supertrevligt :) Och troligen en vända ner till Särsta
och elden och allt det som händer där.

SKÖNA MAJ VÄLKOMMEN!