onsdag 18 april 2012

Längtans...

Så här års grips jag ALLTID av reslust. 
Jag längtar efter södra Europa på våren. 
När jag var yngre och aktiv simmare, 
var det internationella mästerskap i Luxemburg, 
Holland, Frankrike etc om vårarna. 
De resorna har bränt sig fast i mitt minne för alltid, 
som något drömlikt, ljust och härligt. 
Kanske är det därför det blir så här varje vår?

För några år sen, då vi just blivit fem i familjen, 
skaffade vi Interrail-biljetter, packade så lätt vi kunde 
och tågluffade ner till Italien. 
Där nere hyrde vi del i en villa nära evighetsstranden, Lido di Jesolo.
Eftersom det var försäsong, kostade varken tågbiljetterna eller villan 
särskilt mycket. Dessutom var det nästan tomt på folk. 
Det är troligen den absolut bästa resa jag gjort. 
Skulle inte ha något emot att , just precis idag, 
hoppa på tåget och upprepa allt. 


Knivsta station, en dag i slutet av Maj. 


Venedig station, ett dygn senare. Hur overkligt som helst att 
kliva av tåget och befinna sig där, vid gondolerna, torgcaféerna och de
fantastiska byggnaderna. 


Sovtåg är super-mys för stora och små. 


Utsikten när vi passerade alperna. 


Från stationen via buss-båtar till Jesolo. 
I bakgrunden, San Marcos-platsen i Venedig. 


Lido di Jesolo. 




Som sagt, I would´nt mind....