tisdag 10 april 2012

Detoxar

Ja fy farao vad dåligt jag mådde i lördags.
Och inte blev det bättre under söndagen.
Inte heller måndagen.
Så idag är en vilo-dag/bli frisk-dag.

Och så detoxar jag.
Japp. Sedan i lördags morse.
Den där förfärliga äckel-päckelkänslan
kickstartade en detox.

Att detoxa innebär att man avlastar kroppen
från gifter och belastningar under en period.
Ger systemet en chans att återhämta sig.
Koffein, socker, mjölprodukter, mjölkprodukter, animaliska produkter
och alla sorters tillsatser går bort.
I mitt fall handlar det om superhydrering, alltså dricka extra mycket vätska
och fylla på med gröna grönsaker som basar kroppen,
alltså motverkar en sur miljö.

I lördags drack jag bara greens fram till middagen
då vi mumsade på en rawfoodsallad.
Söndagen, greens till lunch, sedan sallad och grönsaker.
Och ört-te. Samma sak i går.
Idag fick jag frukost. Smoothie på avocado och hallon samt ört-te och lite torkade bär.

Jag känner mig inte som en pånyttfödd nyponros.
Just nu.
Kanske har att göra med att jag har en infektion i kroppen,
feber och grejer. Kanske hade det kännts bättre utan det.
Men jag funderar över kaffet.
Det är ju så trevligt med kaffe.
Eller...?
Huvudvärken under avvänjningen från kaffe var inte att leka med
så det talar ju sitt tydliga språk.

Jag går och tänker på hur trevligt det vore att åka till
chocolat i Sigtuna och dricka cappucino, ta en av deras konstverk till mackor
på underbart levainbröd med cheddar och serranoskinka och sedan avsluta med
några fina praliner. Mmmmm....

Men, nu gör jag det här. Tänker att tre dagars detox är bra.
Fyra, vilket jag gjort idag, är ännu bättre. Tio dagar vore superbra.
Sockret borde vara uteslutet i åtta veckor.

Här är kvällens middag;
zuccini- & morotspasta med körsbärstomater och grönsallad toppat med pinjenötter.
På med fin olivolja, havssalt och nymalen svartpeppar.