söndag 15 april 2012

End of detox

En vecka blev min detox-period för den här gången.
Så här i lite efterhand, är det rätt skönt att "hålla sig på halster" lite grand.
Att inte alltid unna sig allt. Skönt att få längta efter nåt, inte bara ta för givet.

Det där med kaffet var den störta biten för mig.
Jag bestämde mig för att tillåta mig kaffe efter en vecka utan.
Jag gjorde en riktigt fin kaffe på espresso-kaffe och varm mjölk,
hällde upp i en liten och fin kopp och skulle just dricka.
Då hände det märkvärdiga.
Det VAR inte så märkvärdigt!
Jag undrar lite grand varför jag egentligen dricker kaffe
till vardags i den utsträckning jag vanligen gör.
Det är inte särskilt gott, tycker jag.
Och nyttigt är det ju inte heller, direkt.
Själv-hypnos, var det bästa svaret jag kom fram till.
Sen hällde jag ut kaffet....

När jag gick i mat-affären här om dagen, slog det mig även att 90% av utbudet
är HELT ointressant, framförallt när man hållit en strikt kost ett tag.
Så sjukt mycket dålig mat det finns på hyllorna.
Vad äter folk egentligen?
Tillsatser, aromämnen, transfetter, stabiliseringsmedel,
färgämnen, sötningsmedel, arffinerat, manipulerat....
Det finns bra mat med, men den upptar inte precis hela butiken.

Igår bröt vi med detoxen, och käkade hamburgare.
DET var gott!
Hembakat surdegsbröd, linsfärsbiffar, vego sourcream,
salsa och gurka med ugnsbakade rotsaker.

Jag gillar att äta bra mat. Ren mat. Oförstörd mat med bra, naturlig näring.
Jag gillar personligen inte förbud och dieter, för det leder mig bara till fixation.
Jag blir allt som oftast kärringen mot strömmen, så även gällande dieter.
Då vill jag bara göra tvärtom.
Men när valet är mitt, då kan jag gärna avstå.
På eget bevåg.