måndag 5 december 2011

Tur

Under tiden vi känt varandra,
har Niki lyckats vinna en superlyxig hästens-säng,
jackpott på danmarksfärjan (22.000 kr i femkronor) och en del annat.
Jag har vunnit en bok en gång.
På biblan. När jag var 11 år.
Suuuuperglad blev jag då.

Hur kan det komma sig att vissa har tur?

Jag läser en otroligt spännande bok just nu,
"Hjärnkoll" av Michael Powell.


Där står bland annat att läsa, att de som har tur ofta har följande gemensamt:

  • De skapar möjligheter
  • De känner igen möjligheter
  • De lyssnar till sin intuition
  • De tror på sig själva och har positiva förväntningar
  • De har styrkan att kunna lära av sina misstag och härda ut
Stenmark hävde en gång ur sig ett klassiskt citat:
- "Det verkar som att ju mer jag tränar, desto mer tur har jag."
Det ligger alltså något i att tur inte bara är flax, 
utan även en fråga om attityd och beteende. 

Skaffa boken! Eller önska dig i julklapp, 
den är jätterolig.