måndag 24 september 2012

The swimmer I once was

Igår; simträning. 
Ah.... att komma till fyrishov och hitta åtta helt tomma, 
stilla banor att få plats på, vilken fröjd!
Sen jag tagit upp simningen har det varit motigt. 
Härligt men besvärligt. Har fått kämpa med 200 meter i sträck. 
Tekniken har varit kass och alldeles för energikrävande.

Igår dök en serie upp i huvudet och så fort man fått fatt på ett 
träningsupplägg, måste man köra det.* (Gammal Anna-regel.)
Så då var det så här:
400-300-200-100 m frisim, vila en minut mellan varje. 
200-150-100-50 m frisim, vila 30 sekunder mellan varje. 
100-75-50-25 m frisim, vila 30 sekunder mellan varje. 
50 meter bad
8x50 medley
100 meter bad
= 2050 meter

Och helt otroligt nog så gick det, äntligen, hur bra som helst!
Att simma igenom 400 kändes enkelt. Och när jag ökade på farten lite grand, 
blev vattenläget klart bättre och jag fick tag i vattnet, så där som det kändes förr. 
SÅ HIMLA HÄRLIGT! 
(Alltså, varken tider eller distanser är ju i närheten av förr, men ändå.)
Så det blev 1500 meter bara frisim med en riktigt bra känsla. 

Belöningen blev ett besök i Kroons simshop, där jag skaffade en ny baddräkt, 
(det var fasen på tiden; en med långa ben, om det blir triatlon i sommar)
och en dolme, en kickbord, simfötter och paddlar. Ännu roligare att simma
med leksaker och variation. 
Det blev rätt mycket pengar, vilket är bra, för nu är pressen på. 
Nu måste jag använda alla fina prylar. 


När jag simmade började jag fundera på Masters. 
Tänkte; vilket tjusigt ord för "avdankad".
Undrar om det är kul att tävla masters?