lördag 22 september 2012

blueberry power cheesecake och metaforer

Idag gick vi i skogen och plockade svamp. 
Jag har längtat efter det och det var extra mysigt att det fanns så mycket 
svamp. Och bär. Massor av fina blåbär som jag bara inte kunde gå förbi. 

Kom på en metaforisk tanke när jag gick och plockade svamp. 
Att först är de svåra att upptäcka, de små skatterna. Men när man plötsligt får
syn på en och sätter sig ner för att plocka den, ser man att det ju finns massor
överallt, runt omkring. Och så är det ju med ljuspunkterna i livet med. 
När man väl stannar upp och fokuserar på en positiv, bra sak, blir man bättre
och bättre på att se att det ju finns en massa fina saker runtomkring en. 
"Where your focus goes, your energy flowes". 
Och det där med att stanna upp, det är viktigt med. 
Annars ser man ingenting alls om man bara rusar på. 
Inga svampar alls. 

I alla fall så blev det fläskytterfilé med svampsås, mmmm. 
Efter en löprunda som kändes lätt och snabb. 

Sen lyckades jag baka en cheesecake på alla fina blåbär som inte gick att låta
bli att plocka i skogen. En cheesecake med mycket power och inget mjöl och nästan
inget socker. En riktigt bra en; jag är så nöjd. Är ni med:


Botten:
1 påse valnötter
1 påse mandlar
1 påse hasselnötter
8 dadlar (urkärnade)
2 tsk kardemumma
1/5 dl vatten

Kör i mixer och tryck sedan ut botten-degen i en form. 
Grädda i 175 grader i ca 5-8 minuter. 

Fyllning:
2,5 dl mager kvarg 
300 g philadelphia light
2 ägg
2 msk maizena
1 msk vaniljsocker eller stevia

Mixa ihop fyllningen och häll i formen.
toppa med blåbär. 
Grädda i 175 grader i 20-25 minuter. 

KLART!