måndag 21 januari 2013

Rawfood semla


Förra året testade jag att göra rawfood-semlor; 
jag var väldigt inne på raw då. De var goda!
Det receptet hittar du här:



I år har jag spanat in ett annat, liknande recept. Testa det med, vet jag.

Brödet
3 msk chiafrön (ljusa)
2 dl gula linfrön
Cirka 3 dl vatten
1/2 dl cashewnötter
2 msk agavesirap
1 tsk kardemumma
Tre nypor salt

Lägg chiafröna och linfröna i blöt i ca 10 min så att de sväller
Mixa allt i mixern tills det blir en jämn smet.
Portionera ut i cirka 8 bullar och ställ in i torkugnen på 45 grader i cirka 4 timmar.

Mandelmassan
2 dl mandel
2 msk agavesirap
2 msk vatten
En nypa salt

Mal ner mandlarna till mjöl i mixern.
Mixa allt i matberedaren tills det blir en jämn smet.

Cashewgrädde
2 dl cashewnötter
1,5–2 dl vatten
1 msk agave

Mal ner cashewnötterna till ett mjöl och blanda i resten av ingredienserna.

Gör så här
När bullarna är klara så gör du ett lager av mandelmassan.
Lägg mandelmassan på en bulle och häll över cashewgrädde.
Skär upp en bullhalva och lägg som lock.
Dekorera med lite kokosflingor. Färdig att serveras!

Recept och bild lånad från:
http://www.rawfoodrecept.com/