måndag 12 november 2012

Use it or loose it

Ni vet kostcirkeln; den gamla goda
som viasar på hur viktigt det är att äta av
alla tårtbitar i cirkeln, inte bara dem man gillar bäst.

Tänk om det fanns en aktivitets-cirkel?
En aktivitetspyramid finns ju redan, som
på ett riktigt bra sätt påtalar hur mycket
aktivitet vi behöver och av vilken intensitet.
Men jag har aldrig sett en aktivitetscirkel som 
påvisar vikten av variation.
Det vore bra. 


En tårbit för att hoppa, en för att simma, en för
att klättra, en för att hänga, en för att stå upp och ner, 
en för att stretcha, en för att slappna av, en för att dansa, 
en för bollspel, osv... Vad bra det vore. 

Jag tror att många fastnar i ett enormt ensidigt 
träningsmönster; man gör det som känns safe, 
och blir på så vis bara tränad till viss grad. 
Om man tex bara går på spinning, så blir man 
en fena på det; spinning-musklerna växer sig starka. 
Men blir man väl tränad? Stark och uthållig?
Rörlig och spänstig? Balanserad och jämnstark?
Som alltid finns det hur mycket som helst att hämta, 
bortom "comfort-zone". 

Just nu känner jag mig inspirerad av min äldsta dotter. 
Deras gymnastikträning är något jag skulle vilja vara med på. 
Jag skulle också gärna se flera komma med och prova. 
De använder nämligen så många av de kvaliteter vi 
människofolk är skapta för att klara av:
hänga, klättra, snurra, hoppa, gå och springa på alla fyra, 
gå och stå på händer, vara rörlig, stark, uthållig och balanserad...

"If you don´t use it, you will loose it".