onsdag 7 november 2012

Trender vs hållbarhet

Som bekant går det många trender även inom träning och hälsa.
Konstigt nog, efter som kroppen, vilken träningen skall vara bra för,
ju är densamma sedan hundra-tusentals år. Man borde för länge sen
kommit fram till vilka strategier som är bra och vilka som är dåliga.
Ändå förändras träningstrenderna hela tiden.

Det först jag fick lära mig när jag utbildade mig till instruktör var att
den träning jag förmedlar skall vara bra och säker för alla deltagare, idag,
i morgon och om femton år. Det innebär att jag aldrig förmedlar risk-träning
som på sikt kan vara skadlig och slitsam. Detta tänk har följt mig i alla år.
Jag skulle inte vilja vara den som ger upphov till utslitna leder och besvär.

Över lag är det annars så att folk är försiktiga av naturen. Man får oftast förmedla
att kroppen är ok, den kan träna och rör på sig, man behöver inte vara överdrivet försiktig.
Kroppen är skapt för att röra på sig. Mycket!

Genom åren har vi med form hängt med i svängarna och även
förekommit i vissa i fall. Det har också funnits trender som vi mycket
medvetet stått över. Alla träningsformer är inte bra för alla. Så klart.
Vissa former av träning har så pass hög skaderisk, att det inte är värt besväret.

Just nu är cross-fit väldigt mycket på tapeten. Högintensiv träning
i kombination med tunga vikter, höga hastigheter och med rörelser som kräver extremt
bra koordination och styrka för att klara av. Denna form av träning passar
inte alla. Vissa kan få toppresultat på kort sikt, men tyvärr med långvariga
skador till följd. Inte så kul. Som naprapater möter vi lite för ofta folk som
dragit på sig skador till följd av "galenpanna-träning".


När man bygger sin träning på djup och bred kunskap blir det bra,
på en gång och på sikt. Har du inte själv denna kunskap, bör du ta hjälp
av någon professionell. Det är trots allt din kropp och din framtid det gäller.