fredag 19 augusti 2011

Lantlollan kommer till storstan

Två gånger i livet, hittills, har jag varit
lilla tjejen från vischan som kommer till stora
staden.

Första gången var när jag var simmare
och deltog i de första simtävlingarna för klubben
US; Uppsala Simsällskap. Klubben hade två sektioner.
Den Riktiga i Uppsala. Och den bonniga i Knivsta.

Jag var naturligtvis Helt Fel.
Simmartjejerna från stan hade klubbens
baddräkter av märket Arena, klubbens grön-vita
overall och klubbens vita badtofflor.
Dessutom hade klubbens vita badmössor, invikta
på precis rätt sätt, så att de såg coola ut.

Jag hade en ärvd baddräkt av okänt märke,
en billighets-vct-overall i mörkblått och fula
springskor. Dessutom hade jag en super-nördig,
ljusblå badmössa nerdragen över hela huvudet,
med en "volangig" kant längst ner.
Jag var det töntigaste de nånsin hade sett.
Inte bara som jag kände mig, de sade det
till mig sen, när jag blev en av dem och lärde mig
vika in badmössan, rulla upp baddräkten över höftkammen
och klippa håret kort.

Jag vann allt jag ställde upp i. Lantlollan kunde simma fort, i alla fall.

Den andra gången var när jag kom till Stockholm
och fick jobb på stans hetaste gymkedja.
Men det kan jag berätta om en annan gång :)