fredag 8 juli 2011

Lång dags färd mot stekhett land

03.15 ringde klockan. 
Det betyder inte att jag gick upp då. 
Niki gick upp och fixade mackor och väckte barnen. 
En timme senare väntade taxin utanför. Bound for Arlanda. 

Helt otroligt så var vi i god tid på plats och hann köpa en massa 
roliga tidningar och fika lite, innan vi boardade. 

Om ni bara visste hur snabbt och enkelt flyget kommer till Split. 
2 timmar och 45 minuter. Lite sova, lite läsa, framme. 
Stekhett och underbart. 

Jag tror jag älskar det här landet. 
Det börjar kännas lite som "mitt". 


Det här är bland det bästa jag vet, 
en "utomlandskaffe" och en iskall mineralvatten på 
ett mysigt strandpromenadscafé. 


Den här gången tog vi bussen till Split. 
En helt underbar stad med allt; charm, kultur, 
vackra uråldriga byggnader, grymt härligt klimat, vansinnigt bra shopping, 
fina caféer med gott fika och glass i stora lass. Och en beach på gångavstånd. 
Himmel så mysigt att bara vara där igen. 
Jag fick hålla mig stenhårt för att inte shoppa bort hela semesterkassan på en gång. 
Ett pas coola solisar som Maja valde blev det ändå. 
Å lite annat, hehe.... Stor väsk- och skoshoppardagen sparar vi till senare. 



Den här väskshoppen ska jag ta itu med senare.... 


Elias vill vara som Morfar och ha en riktigt 
kaptensmössa. Så då fick han det. 




Beachen i Split är en långgrund sandstrand med jättevarmt vatten. 



I väntan på färjan kan man ju ta en tupplur, bara sådär....





Efter en båttur ut till ön under vilken alla sov, är vi nu framme. 
Så skönt, så fridfullt, så vackert. 
Cikadorna ljuder utanför och solen har just gått ner bakom öns yttersta udde. 
Vi har badat och kindpussats med de lokala bekanta. Mysigt!