fredag 15 juli 2011

Det brinner!

Det brinner på Brac idag. 
Ön utanför Split. 
Röken sprider sig som en grå dimma över havet. 
Ca 300 brandmän jobbar med att släcka. 

Inte konstigt att det brinner lätt - det är galet varmt här nu!
Idag väntar en dag med en riktig värmetopp; 37 grader i skuggan. 
Vad gör man då? Ligger i havet så mycket det går!
Fast mitt på dagen är solen för stark för det med. 
Då blir det drinkar och filmtajm i ett rum med bra AC. 
Barnen kollar Baltazar. Vi kollar Californiacation; alla avsnitt. 



Jag har inget dykarcert och har aldrig dykt med tuber. 
Det är säkert fantastiskt. 
Just nu är jag helt nöjd med att snorkla dock. 
En underbar känsla att glida omkring och titta på allt 
spännandeoch fint på havets botten.

Vattnet här är som sagt kristallklart.  
Allra bäst är att dyka ner i det djupa där det blir helt
knäpptyst. Stim av fiskar simmar förbi helt lugnt
och delar havet med mig. 
Ovanför och runtomkring - 
oändligt blått! 



Till sist kommer några ord från en ank-Mamma. 
Jisses så stolt jag är över tjejerna, 
som är som två proffsdykare i vattnet. 
De är faktiskt helt otroliga. 
Med cyklop, simfötter och snorkel rör de sig som om de
varit födda i havet. 
Dyker ner till botten och plocka snäckor, 
simmar ut på det djupa, hoppar, dyker.... 
Mammas små bad-ankor :)