måndag 18 mars 2013

Okunnigheten är ENORM


Nedanstående är hämtat från Diabetesportalen, Lunds univeristet.
Resultaten finns överallt där ute; relevanta studier med. 
VARFÖR fortsätter man rekommendera om läkemedel 
istället för självläkande? Med ändrad kost och aktivitet kan vi 
(uppenbarligen) läka ut våra åkommor. 

Och inte fick svar på sina frågor heller...

LCHF-kost, viktnedgång och blodfetter

Fråga: Hej på er alla diabetesforskare på Lunds Universitet!
Jag önskar ett seriöst svar på denna text och inte något allmänt bladder om att långtidsforskning saknas.
Jag är 65 år och har typ 2 diabetes sedan 25 år. Efter bästa förmåga försökt följa dietisters och sköterskors råd om havregrynsgröt, osötat svart bröd, ett halvt kilo frukt, fullkornspasta samt spring mera.
Innehavare av en hel bunt broschyrer och böcker från insulin- och pillermakare, som jag fått hos landstinget, och som berättar att jag MÅSTE äta kolhydrater, och spruta insulin, annars stannar hjärnan.
Har i mer än 20 år fått ovett för mina dåliga värden och följt den nedåtgående programmerade eländesspiralen för oss diabetiker.
Den 11/11 2010 bytte jag till LCHF-kosten (se fotnot nedan) efter att ha lyssnat till Kostdoktorn Andreas Eenfeldt. Mitt HbA1c sjönk från 91 till 54 trots att jag minskade insulinsprutandet till knappt en tredjedel. Korttidssockret varierar nu mellan 4,5 och 8,5 när jag än mäter under hela dygnet. Blodtrycket sjönk så jag har slutat med något piller. Slutade med statiner och blev otroligt mycket mer rörlig i kroppen. Vikten minskat från 125 till nu 110 och fortsatt minskande. Sover som en gris och har minskat nattkissandet från 3 till 1. Längd:186 och har aldrig börjat springa.

Nu till mina frågor:
1. Är jag bara ett sällsynt undantag långt upp i Värmland och som fått gnistan och livsglädjen tillbaks på gamla dar?
2. Om ni hittat på ett piller som ger samma resultat för oss typ 2, skulle det vara en sensation i forskarvärlden jorden runt?
3. När kommer de första resultaten från era långtidsstudier i LCHF?
4. Jag vill ha en offentlig länk till långtidsstudier (livslånga) av Gastic Bypass (fetmakirurgi), som ju era forskare nu rekommenderar för mulliga 13-åringar.
5. Vill även ha en offentlig länk till långtidsstudier av “spenatpillren” som ni utvecklar vid Lunds Universitet.

Påminner återigen om att jag vill ha ett SERIÖST SVAR från er.
Tackar på förhand gör numera ständigt mätte och lycklige piggelinen i Säffle.

Hindrik Mulder, läkare och professor i molekylär metabolism, Lunds Universitets Diabetescenter, svarar:
Det gläder mig att höra att LCHF passar dig – att du lyckats vända en dålig utveckling.
Det är svårt för mig att i detalj uttala mig kring dina upplevelser och hur dina parametrar har ändrats. Jag har till exempel ingen kunskap om exakt hur din diet har förändrats men har du gått ned i vikt måste det innebära att din diet har reducerats i energiinnehåll.
Det är möjligt att ett större inslag av fett i kosten har ökat din mättnad och gjort att du äter mindre. Att du använder mindre insulin kan vara en stark bidragande orsak till att du går ned i vikt; aptiten minskar också.
Min egen av erfarenhet av patienter på LCHF är att det stora flertalet höjer sina blodfetter. Eftersom det är en bidragande orsak till flera av de allvarliga komplikationer som plågar patienter med typ 2 diabetes är man ovillig att rekommendera LCHF från sjukvårdens sida.
Långtidsstudier av kost är mycket svåra att genomföra på ett stringent sätt; jag hoppas också att sådana kommer men det är inget vi håller på med hos oss.
Däremot har vi börjat flera studier om gastric bypass. Syftet är precis det som du talar om: att hitta förklaringen till varför man har en sådan remarkabel effekt på diabetes.
Jag håller med dig om att vi kan inte och skall inte operera alla patienter med diabetes. Mig veterligt är operation kontraindicerad på personer yngre än 20 år. Det är möjligt att man i vissa forskningsstudier gör det ändå men det känns vanskligt i nuläget.

Lycka till och jag hoppas att du har fått seriösa svar på dina intressanta och relevanta frågor.

Fotnot: LCHF står för Low Carb High Fat, det vill säga lägre mängd kolhydrater och mer fett i kosten.

En annan tanke om fett, kolhydrater & hälsa rån Sanna Edin:
http://ehdin.com/?id=281&start=0&svalue=diabetes+typ+2