söndag 3 februari 2013

FENOMENET THE BLAST

Aaaaaandas uuuut.
Efter en VILD helg i Globen,
med så sjukt många nya intryck
att det snurrar i huvudet,
har vi landat hemma.
Kroppen är öm och trött,
men glad. Vår kompis Stefan,
som också var med, avverkade
13 olika pass under de två dagarna!
Riktigt så många gjorde inte jag; inte år.
Men nästan.

Det är ett fenomen; det stora, årliga NIKE-eventet.
För er som absolut inte vet, kan jag kort berätta
att företaget NIKE varje år arrangerar
ett stort (gigantiskt) träningsevent där
topinstruktörer från hela världen bjuds in
för att dela med sig av det senaste inom
träning & hälsa. Hela 95 olika klasser står
till förfogande vilket innebär att det varje timme
startar sex olika klasser att välja på. DET är inte lätt!
Det är dans, styrketräning, spinning, yoga, föredrag mm.
Dessutom bjuds det på dansuppvisningar och artistframträdanden.
Och så säljs det kläder av märket NIKE en masse. Såklart.

Förutom att det är oerhört peppande och roligt att träna,
så är det väldigt kul att bara titta och observera.
För hit kommer de som lever och andas träning och hälsa.
Inte bara från Sveriges alla avkrokar, utan även från norden
och i vissa fall, frankrike, england, holland etc.
Det är ett utmärkt tillfälle att spana på och observera
trender och svängningar i träningsvärlden;
vad har man på sig? Vad tränar man? Vilken musik?
Vilken stil? Vilken riktning?

Det är få, för att säga inga, som kommer i nån gammal
sjavig trasa man hittat längst inne i garderoben; åh nej.
Det vimlar av supersnygga träningskläder i sprakande
färger, på supersnygga människor som definitivt betalat
för sin starka kroppar i form av mängder av träningstimmar.

Nike blast är som en explosion av färg och attityd.

Inte ens frisyrerna är ett jämförbart snitt med andra forum.
Det är väldigt mycket "fartiga" frillor; mycket korta hår,
många tuppkammar i olika varianter, intensiva färger
men också klassikern;  höga hästsvansar med "Zlatan-band"
i pannan, är frekvent förekommande.

Alla blir vi som hypnotiserade under dagarna; det funkar!
En fantastisk instruktör river av ett fantastiskt pass och du mår
fantastiskt bra. Peak-state! Och vad är det du ser i detta lycko-rus?
Jo NIKE-swoshen! Överallt NIKE. Affischer, skor, kläder, appar, videofilmer,
träningsredskap. Sakta men säkert växer en känsla i dig; oemotståndelig:
-"Jag bara måste ha den där snygga NIKE-toppen. Och jackan. Och tightsen.
Och appen."

Jag avverkade helgens första timme i shopen. Undrar om jag kan föra upp
det på mitt funbeat-konto? Som en blandning av brottning, akrobatik och
yogaövningar för att åla mig fram och igenom massan av
shoppare med berg av kläder i famnen?

Jag imponeras av den enorma mängd kraft och vilja som ryms
på ett och samma ställe. Tänk bara vilken samlad förmåga till att
bygga hälsa och välmående. Vilken sammanstrålad förmåga av vilja att
sprida ett friskt och hälsosamt budskap. Vilket gäng coola människor.
"Klubben för inbördes beundran" var det nån som sade.
Ja, kanske det. För oss som gillar, nej älskar, det vi gör :)

Jag kommer troligen skriva mer om detta framöver,
nu är jag trött och full. Alltså proppfull av allt som hänt
i helgen. Tänk att detta event imponerar så stort, trots att
det är fjortonde året jag besöker detta spektakel.
Reespect till alla inblandade.


På väg in till STHLM Lördag morgon. 
En gloria av ljus.


Mitt första pass - ett spin som var MAGISKT bra.


Varje klass är som en rockkonsert. 


Efter tre spinpass och lika många styrkapass, 
var jag helt slut; som en urvriden disktrasa. 
Fint då med med lite hotell-mingel med finaste Niki. 


Nämen godmorgon Globen. Utsikt från hotellfönstret. 
Globen, i vilken David Lindgren och YOHIO 
kommer att tävla i schlagerfinalen om några veckor. 


Hotellfrukost.



Söndagens schema. Vad ska jag välja?


Morgonpass i största salen.