söndag 30 oktober 2011

TID

Vissa youtube-klipp är fantastiska!
OCH får mig att fundera över det här med tid. 
Tid är väldigt rättvist. 
Vi får alla lika många timmar per dygn. 
Vi väljer sedan att använda dessa lite olika. 
(se youtube-klippet med keso-burkarna...)
Förhoppningsvis brukar man sin tid på ett sätt som man är nöjd med. 
Ändå hör man väldigt många klaga över att de inte har tid. 
Tid är en av de få saker vi faktiskt har. 

Att klaga på att man inte har tid, leder sällan någon vart, 
då hela resonemanget börjar med en lögn. 
För HAR tid. 
Frågan är, hur använder vi den? 
Hur prioriterar vi? 
Hur mycket tid lägger vi på sånt som inte ger oss något tillbaka?
Hur mycket tid lägger vi på sånt som ger oss glädje? Skratt? 
Upprymdhet? Extas? Livslust? 

Min kusin var som besatt av cykling när han var liten. 
Inte lika besatt av skolan, hehe. 
Han kunde stå i timmar och hoppa med sin MTB på en stor studsmatta. 
Göra tricks. Och vara ute och cykla. I timmar. 
Kul att han hade en hobby; ett intresse. 
Men vad ska det bli av honom, undrade man. 
Jo, nu är han världsetta i dirt, en form av cykling där man hoppar och gör tricks. 
Han reser världen runt och tävlar, gör uppvisningar och fotoreportage. 
Helsponsrad av ett antal varumärken. 
Men en "lön" som ligger en bra bit över vad en 
vanlig utbildning någonsin givit en så pass ung kille. 

Tid. 
Vad lägger jag min tid på? 
Och vad vill jag få ut av den tid som givits till mig?