måndag 9 januari 2012

Ingen perfekt matdag...

Men resten av dagen har varit helt perfekt,
så gör väl lite skräpmat?

Skolor, fritids och dagis stängda.
Tre barn hemma; sista lediga dagen på jullovet.
Vad hände egentligen? Vart tog julen vägen?

Ja,ja, nu är i alla fall vintervädret här,
och jag förstår hur mycket jag saknat det.
Skridskoåkningen på sjön är helt underbar.
Kan hänga ihop med att alla tre barnen nu kan åka själva.

Idag, efter lite lego-tajm och koja-bygge, drog vi ner till sjön.
Ett tiotal andra var redan där och åkte. Kul.
Vi snörde på grillorna och åkte och åkte.
Så småningom kom även Gunnar med barn och barnflicka
samt far min med hund. Ungefär då var alla vrålhungriga,
så det blev grillad korv, mackor och varm choklad.
Ingen på något vis näringsriktig måltid. Bara mysigt och bra.


Efter dryga två timmar på isen bar det av till badhuset.
Där överraskade äldst-dottern med att ta simborgarmärket
som om det vore det enklaste i hela världen att simma 200 meter.
Mitt mamma & mitt simmarhjärta värmdes. Stolt, så stolt.

Efter nästan två timmar på badhuset, drog vi hem till
mamma / mormor, som stekt pannkakor och kokat
sylt på bären från sommaren på landet. Kan det bli bättre så här års?
Nykokad sylt, utan andra tillsatser än dofterna av en mild och ljuv sommar vid havet?

Som om det inte räckte, så har jag just tagit ut en plåt med nybakade
bullar. Nymalen kardemumma ska det bakas på, då blir det som bäst.


Så här ligger jag på köksgolvet med datorn, ett stort glas röd mjölk
och en nybakad kardemummabulle.

Magen full av skräpmat och hjärtat fullt av en alldeles underbar dag!