torsdag 17 maj 2012

KROPPEN, mera

En sak till som är helt knäppt,
är Mamma-kroppen. Knappt har bebisen kommit ut till
sin mjuka, gosiga mor, förrän mamman i fråga
känner pressen att komma tillbaka till den form hon hade
innan graviditet och bebis. Magen ska vara platt, slät och liten.

Men, det är ju inte så magen ter sig, efter att ha varit utspänd
till fem gånger sin normala storlek i ett antal månader.
För vissa går allt tillbaka snabbt och enkelt, som av ett mirakel.
För andra försvinner aldrig de tecken som vittnar om att i denna
mage har ett under skett. Bristningar i huden, veck och putmagar
ÄR en naturlig följd av livets största händelse.
Så varför har vi inte kommit längre i processen att omfamna
vår fantastiska mamma-magar?

Här om veckan kom en tjej fram till mig och undrade vad hon skulle göra
med sitt lilla extra veck på magen, som blivit kvar efter graviditeter.
Hon drog upp tröjan och visade ett veck som ingen annan än hon själv
kan lägga märke till. Jag hörde mig själv svara att träning på ett visst sätt
och intag av viss näring som ger spänst till huden, gör en hel del, men
om man ändå inte är nöjd, så finns det många som genomgår en reducerande
operation. Fakta; serverade av mig. Innan jag hann tänka efter...

Sen tänkte jag - är jag helt dum i huvudet? Det jag skulle sagt, var ju det jag såg -
en fantastiskt fin tjej i topptrim med en mage hon borde vara stolt över!

Igen - sjuka ideal som ingen mår bra av.