fredag 27 maj 2011

N A C

Neuro-Associative Conditioning or NAC

Plötsligt en dag, börjar jag längta efter det här:

  • Att kliva upp mitt i natten, fastän jag är trött som en mössa och nervös så jag nästan vill kräkas. 
  • Att sätta mig på en cykel och sitta kvar och ge järnet i 30 mil och ca 11 timmar. 
  • Att utstå smärta, trötthet bortom alla ord, uttråkning och ibland vidrigt väder. 
Det sker faktiskt varje år så här dags på året. Jag får Vättern-sug! 

Varför? 
Enkelt! Alla triggers, dvs allt jag sammankopplar med att cykla Vättern, slår in; 
temperaturen ute, ljuset i luften, grönskan, 
ja hela årstiden är för mig stark förknippad med en upplevelse 
som alltid, i slutänden, ger mig så enormt mycket positiva känslor och njutning. 
Starka sådana. 
Eftersom vår finurliga kropp & själ, alltid vill vårt bästa, 
påminner den mig varje år om att HÄR finns ett tillfälle 
till maximal njutning (till slut, när man äntligen är i mål). 
(Fastän jag ringde min mamma direkt efter målgång 
förra året och bad henne att påminna mig om 
-"att aldrig, aldrig, ALDRIG göra om Vättern för att det är VANSINNE!" 
Dagen efter, i bilen hem, hörde mig själv sitt och berätta 
om mitt strategiska upplägg inför nästa Vättern, för Niki.)


 Det här går jag igång på på alla cylindrar. 
Trängsel i kön till nummerlappsutdelningen på Vätternrundan. 


Och det här. Att förbereda sig för loppet i nån park nånstans.
Packa om sina väskor, packa cykelväskan, kolla däcken, 
fylla flaskorna, ta på rätt kläder, 
stifta rumpan med "medevi-salva"...


Å det här, äckliga köttbullar och mos, lingon, 
knäckemacka, banan, mjölk och kaffe i en stor, ful lokal
mitt i kalla, svarta natten, tillsammans med andra galningar. 
Jisses, kan det bli bättre? Mitt hjärta bankar :)

Att linka positiva känslor till ett särkilt beteende, 
är ett fantastiskt bra sätt att förstärka beteendet och 
försäkra sig om att man kommer göra mycket av just detta. 

Så om du tex vill att träning ska vara en 
naturlig och återkommande del i ditt liv; om du vill få 
bättre hälsa, snyggare kropp, bätre hållning, kondis och styrka, 
mer ork och bättre humör och självkänsla, kan det vara en 
god idé att verkligen förstärka detta betéende inför dig själv. 
Alltså, bör sammankoppla träning till alla positiva saker du kan komma på. 
Helst, när du känner som starkast för dem. 

Tex efter träningen, när det jobbiga gått över och 
du börjar känna dig stolt och nöjd över din prestation; 
för att du kom iväg ändå och för att du tog dig igenom, 
när kroppen börjar kännas skönt avslappnad och trött efter en riktigt bra pass. 
DÅ kan du passa på att tala om för dig själv, högt eller tyst inuti, 
med satrka ord, 
hur FANTASTISKT BRA du mår efter träning. 
Hur AVSLAPNAD du faktiskt känner dig. 
Hur NÖJD du är med dig själv efter träningen. 
Hur SKÖNT det känns att de där problemen du hade innan träningen, 
liksom verkar ha löst sig själv under passet. 
Förstärk alla de positiva saker du förknippar med träning. 
Överdriv! 
Gör det varje gång. 
Fortsätt göra det och du ska se att du kanske tillockmed blir förvånad när 
du börja LÄNGTA efter att få gå och träna en stund :)

Mental & physical fitness!  


The science of Neuro-Associative Conditioning is a system that describes the process of change in human beings and is based upon the premise that there are two determining reasons for human behavior: 1) the need to avoid pain and/or 2) the desire to gain pleasure